XIX Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa (užsienio politikos dalis)
Lietuvos Respublikos Seimo 2024 m. gruodžio 12 d. nutarimas Nr. XV-54 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“
VALSTYBĖ, KURI VEIKIA
VII SKYRIUS
VYKDYSIME AKTYVIĄ, KONSTRUKTYVIĄ IR NUSPĖJAMĄ UŽSIENIO POLITIKĄ
330. Esame įsitikinę, kad vienintelis kelias atkurti stabilią ir teisingą taiką Europoje yra kuo greitesnė Ukrainos pergalė Rusijos pradėtame kare, visiškai išlaisvinant visas okupuotas teritorijas ir atkuriant teritorinį šalies vientisumą, suteikiant Ukrainai tvarias saugumo garantijas.
331. Mes ir toliau remsime Ukrainos suverenitetą ir teritorinį vientisumą, apibrėžiamą tarptautiniu mastu pripažintų sienų. Aktyviai dirbsime su sąjungininkais, teikdami gerai koordinuotą politinę, finansinę, karinę, humanitarinę ir diplomatinę paramą Ukrainai, kad ji galėtų kuo greičiau pasiekti pergalę.
332. Sieksime, kad Lietuva aktyviai dalyvautų rengiant Ukrainos atstatymo planą bei svariai įsitrauktų atstatant Ukrainą nelaukiant karo pabaigos. Ukrainos atstatymo procese dalyvausime nuo pirmos Vyriausybės darbo dienos. Dėmesį skirsime ne tik Ukrainos sugriautos infrastruktūros atstatymui, bet ir visuomenės socialinei gerovei: karo veteranų reabilitacijai, visuomenės psichikos sveikatai, reintegracijai.
333. Teiksime Ukrainai visokeriopą paramą, siekiant greitesnės ES narystės. Dirbsime su sąjungininkais siekiant greitos ir visavertės Ukrainos narystės NATO, nes Aljanso gynybiniai pajėgumai ir kolektyvinio saugumo įsipareigojimai yra vienintelis patikimas atgrasymo būdas. Ilgalaikė taika Europoje turi remtis sustiprintu transatlantiniu ryšiu, ilgalaikiais įsipareigojimais, efektyvų atgrasymą užtikrinančiomis karinėmis pajėgomis. Lietuva imsis aktyvių veiksmų daugiašaliams susitarimams, kuriais bet kokia forma būtų ribojami nacionaliniai ar sąjungininkų gynybiniai pajėgumai Lietuvoje ar regione, užkardyti.
334. Formuosime užsienio politiką, grindžiamą laisvės, demokratijos, tarptautinės teisės viršenybės ir žmogaus teisių principais. Kartu su partneriais išsaugosime ir stiprinsime tarptautine teise, taisyklėmis ir demokratinėmis vertybėmis grindžiamą tarptautinę tvarką, aktyviai veiksime daugiašaliuose formatuose svarbiausiais globalios politikos klausimais, ypač Rusijos agresijos prieš Ukrainą, atsakomybės už tarptautinės teisės pažeidimus užtikrinimo ir pagarbos žmogaus teisėms ir laisvėms srityse.
335. Lietuva nemato požymių, kad trumpuoju ar vidutiniu laikotarpiu keistųsi Rusijos vykdoma agresyvi politika prieš kaimynines šalis, todėl ne tik kariniais pajėgumais, bet ir kitomis priemonėmis ekonomikos, informacijos, kritinės infrastruktūros srityse sieksime atgrasyti priešišką veiklą. Lietuva rūpinsis visuomenių atsparumo stiprinimu Ukrainoje, Moldovoje, kitose nuo Rusijos priešiškos veiklos kenčiančiose valstybėse.
336. Dirbsime su Ukrainos gynėjais, visuomene bei institucijomis, siekdami įsisavinti visas karo pamokas tiek šalies gynybai, tiek visuomenės atsparumui didinti.
337. Lietuva bus ES sankcijų politikos kompetencijos centras. Būtina toliau įgyvendinti griežtas sankcijas agresorei ir užkirsti kelią veiksmams, kuriais siekiama jas apeiti.
338. Lietuva turi tapti ne tik viena aktyviausių sankcijų politikos formuotojų, bet ir sankcijų politikos kompetencijų centru sąjungininkams bei partneriams. Stiprinsime institucijų pajėgumus ir gebėjimus nustatyti subjektus, kurių veikla prisideda prie agresyvių režimų pastangų pažeisti tarptautinę teisę. Imsimės pastangų užkardyti sankcijų apėjimą Lietuvoje, ES ir su ES prekiaujančiose šalyse.
339. Sieksime teisingumo karo nusikaltėliams. Mūsų interesas yra demokratiška ir kaimynams grėsmės nekelianti Rusija, tačiau artimiausiu metu, kol ji tęsia brutalų karą prieš Ukrainą, vykdo sunkius nusikaltimus prieš jos civilius gyventojus ir neteisėtą Ukrainos regionų aneksiją, bet kokie santykiai su dabartinėmis Rusijos valdžios institucijomis yra neįmanomi.
340. Glaudžiai bendradarbiausime su tarptautine bendruomene, kad būtų užtikrintas teisingumas karo nusikaltimų aukoms, o Rusijos prezidentas, taip pat jos politinė ir karinė vadovybė būtų patraukti baudžiamojon atsakomybėn tarptautiniame teisme.
341. Užtikrinsime, kad įšaldytas Rusijos turtas būtų naudojamas Ukrainai atstatyti pagal ES ir tarptautinę teisę. Sieksime, kad ES, NATO valstybių narių ir kitų mūsų sąjungininkų pozicija Rusijos klausimu išliktų vieninga ir atitiktų ilgalaikius Europos saugumo interesus.
342. Demokratinė ir laisva Baltarusija yra vienas svarbiausių ilgalaikių Lietuvos užsienio politikos tikslų. Dabartinis autoritarinis Baltarusijos režimas yra grėsmė Lietuvai, nes Baltarusija yra politinė ir karinė Rusijos sąjungininkė, be to, nuolatinę grėsmę kelia nesaugios Astravo atominės elektrinės (toliau – AE) eksploatavimas.
343. Ir toliau reikalausime demokratinių rinkimų Baltarusijoje, kuriuos stebėtų tarptautinės bendruomenės atstovai, spausime režimą, kad būtų išleisti į laisvę politiniai kaliniai, nutraukti kankinimai, kad politiniams kaliniams būtų prieinama medicinos pagalba, o politinius kalinius gynusiems advokatams būtų atkurtos licencijos ir užtikrintas realus teisinis atstovavimas piliečiams. Išlaikysime nesaugios Astravo AE klausimą ES politinėje darbotvarkėje dėl jos uždarymo neišsprendus visų aplinkosaugos ir branduolinės saugos problemų.
344. Pasisakome už veiksmingą, ryžtingą ir vieningą ES. Esame įsitikinę, kad dabartinė ES sąranga ir sprendimų priėmimo procesas nebeatitinka naujos geopolitinės tikrovės.
345. Sieksime greitesnių ES sprendimų priėmimo procesų ir tinkamo pasiruošimo ES integracijai ir plėtrai. Palaikysime kvalifikuotos balsų daugumos taisyklės taikymo plėtimą. Vienbalsiškumas tapo stabdžiu formuojant ES užsienio ir saugumo politiką, sprendžiant fundamentalius geopolitinius klausimus.
346. Remsime spartų ES plėtros procesą, ypač Ukrainos ir Moldovos narystę, užtikrinant, kad šalys kandidatės visiškai įgyvendintų teisinius narystės reikalavimus. Taip pat siūlysime, kad būtų stiprinama ES bendra saugumo ir gynybos politika ir sukurta stipri Europos sveikatos sąjunga.
347. Užtikrinsime sklandų visų valstybės institucijų darbą, Lietuvai 2027 metų pirmąjį pusmetį pirmininkaujant ES Tarybai.
348. Sieksime gilesnio, abipusiškai naudingo ES ir JAV bendradarbiavimo ekonomikos ir prekybos srityse. Prisidėsime vystant ES ir NATO bendradarbiavimą saugumo, atgrasymo ir gynybos srityse, sieksime didesnio papildomumo ir suderinamumo, įgyvendinant konkrečias ES reguliacines ir finansines priemones.
349. Stiprinsime bendradarbiavimą su JAV, nes transatlantinis ryšys per NATO ir dvišalius santykius užtikrina Lietuvos ir visos euroatlantinės erdvės saugumą. Mūsų narystė transatlantinėje erdvėje atitinka šalies gyvybinius interesus. Jau dvidešimt metų dalyvaudami NATO veikloje, susikūrėme tokias saugumo garantijas, kokių Lietuva neturėjo per visą savo modernios valstybės istoriją.
350. Turime efektyviai išnaudoti lietuvių diasporos JAV potencialą stiprinant ekonominius, kultūrinius, politinius santykius su JAV. Be to, būtina stiprinti ES ir JAV santykius bei plėsti Lietuvos ir JAV strateginį bendradarbiavimą, ypač saugumo ir energetikos srityse.
351. Su JAV ir ES partneriais plėtosime mažųjų modulinių reaktorių, suskystintų gamtinių dujų, ginklų sistemų įsigijimo projektus, sieksime Lietuvos gynybos pramonės įsitinklinimo JAV gynybos pramonės vertės grandinėse, aktyviai dalyvausime ir sieksime didesnio JAV įtraukimo daugiašaliuose formatuose, tokiuose kaip Trijų jūrų iniciatyva, transatlantinio energetinio bendradarbiavimo partnerystė (angl.Partnership of Transatlantic Energy Cooperation,P-TEC).
352. Plėtosime strateginę partnerystę su Lenkija 360 laipsnių principu. Prioritetą teiksime bendradarbiavimui gynybos ir saugumo srityse, tolesniam strateginių transporto ir energetikos infrastruktūros projektų su Lenkija plėtojimui. Sieksime stiprinti ekonominį ir kultūrinį bendradarbiavimą, spręsti įsisenėjusias tautinių mažumų problemas. Skatinsime bendradarbiavimo per sieną regioninių projektų, susijusių su pramonės, žemės ūkio, transporto, turizmo, sienos kirtimo infrastruktūros vystymu, įgyvendinimą. Sieksime atgaivinti ir suaktyvinti jau veikiančias dvišales institucijas, taip pat trišalius Lenkijos, Lietuvos ir Ukrainos formatus.
353. Sieksime Lietuvos ir Vokietijos strateginės partnerystės visose srityse. Vokietijos sprendimas Lietuvoje dislokuoti brigadą sukuria istorinį šansą puoselėti gilesnius, abipusiškai naudingus santykius ekonomikos, susisiekimo, kultūros ir turizmo srityse, ypač daug dėmesio skiriant bendradarbiavimui gynybos pramonės srityje.
354. Švedijai ir Suomijai įstojus į NATO, sieksime, kad NATO integraciją lydėtų ir gilesnė ekonominė, infrastruktūrinė ir kultūrinė regioninė integracija. Toliau tęsime bendradarbiavimą su Baltijos ir Šiaurės šalimis, aktyviau išnaudodami jau esamus formatus.
355. Įtvirtinsime partnerystes Indijos ir Ramiojo vandenynų regione. Sieksime vieningo Europos ir transatlantinių partnerių požiūrio į Kiniją. Kinija tampa vis didesniu iššūkiu mūsų užsienio ir saugumo politikai. Grėsme laikytina Kinijos strateginė partnerystė su Rusija, jos įtakos didėjimas Baltarusijoje. Tokiomis aplinkybėmis Lietuvai svarbi vieninga ES ir NATO valstybių narių pozicija dėl Kinijos.
356. Stiprinsime gynybos ir saugumo ryšius su Japonija, Korėjos Respublika ir kitomis Pietryčių Azijos demokratijomis. Stiprinsime bendradarbiavimą NATO+ formatu. Tai atvers naujas galimybes Lietuvos verslui, užtikrins mūsų įsitraukimą į aktualiausių geopolitinių iššūkių sprendimus. Toliau plėtosime ekonominius ir kultūrinius ryšius su Taivanu.
357. Remsime pastangas siekti ilgalaikės taikos ir stabilumo Artimuosiuose Rytuose. Prisidėsime prie dviejų savarankiškų valstybių, Palestinos ir Izraelio, darnaus sugyvenimo.
358. Aktyviai prisidėsime prie tarptautinių pastangų užtikrinti stabilumą, ekonominę ir socialinę plėtrą pasaulio regionuose, kurių problemas politiniams tikslams išnaudoja pasaulio tvarką norintys revizuoti autoritariniai režimai. Demokratinių institucijų stiprinimas, korupcijos mažinimas, atsparumo išorės įtakoms didinimas yra saugumo ir gerovės pagrindas.
359. Kursime stiprią ir patrauklią diplomatinę tarnybą. Dėl pablogėjusios saugumo padėties ir geopolitinių iššūkių diplomatinei tarnybai tenka labai svarbus vaidmuo, todėl būtina užtikrinti jos profesionalumą ir veiksmingumą, ją visais atžvilgiais stiprinti.
360. Sieksime atkurti diplomatinės tarnybos patrauklumą, spręsdami darbo užmokesčio, skatinimo ir motyvavimo sistemos problemas, plėsdami socialinių garantijų paketą diplomatų šeimoms, užtikrindami skaidrias karjeros galimybes. Siekdami padidinti diplomatinės tarnybos patrauklumą, motyvaciją ir profesionalų pritraukimą bei išlaikymą, peržiūrėsime Lietuvos Respublikos diplomatinės tarnybos įstatymą ir susijusius teisės aktus. Skatinsime diplomatų rotacijas į Lietuvos ir tarptautines institucijas bei organizacijas ir prisidėti prie valstybės tarnybos stiprinimo.
361. Plėsime diplomatinių atstovybių tinklą Lietuvai strategiškai svarbiose valstybėse ar regionuose. Sieksime diplomatinės tarnybos depolitizavimo, skaidrumo, atvirumo bei lankstumo.
362. Stiprinsime Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo programos sąsajas su užsienio politikos tikslais ir didinsime jos finansavimą. Sudarysime galimybes Lietuvos verslo ir akademinei bendruomenei įgyvendinti projektus besivystančiose šalyse ar kurti naujas darbo vietas Lietuvoje.
363. Skirsime dėmesio ekonominei ir kultūrinei diplomatijai. Sieksime didinti kultūros kūrėjų ir organizacijų potencialo sklaidą šalyse partnerėse, toliau stiprinti Lietuvos kultūros instituto ir kitų organizacijų tarptautinių projektų vystymo ir valdymo kompetencijas.
364. Stiprinsime diplomatų rengimą ir jų kvalifikacijos tobulinimą ekonomikos klausimais. Darbuotojų kompetencijai užtikrinti didinsime diplomatinės tarnybos finansavimą.
365. Sieksime, kad visose Lietuvos verslui svarbiose rinkose dirbtų komercijos atašė arba diplomatai ekonomistai, o ten, kur reikia, būtų pasitelkiami specializuoti atašė. Sudarysime galimybes Lietuvos diplomatinėse atstovybėse už konkurencingą atlyginimą įdarbinti vietos profesionalus ekonominėms funkcijoms vykdyti.
366. Ypač daug dėmesio skirsime konsulinių paslaugų Lietuvos ir užsienio piliečiams kokybės gerinimui. Plėsime konsulinius resursus Lietuvos diplomatinėse atstovybėse, ten, kur yra gausiausia lietuvių diaspora.
367. Užtikrinsime vizų išdavimo operatyvumą Lietuvai grėsmės nekeliančių valstybių piliečiams, kurie prisideda prie mūsų ekonomikos augimo.